Náhradní plnění
Nabízíme
REPARTO Zábřeh s.r.o. je subjektem, který zaměstnává na více než 50% pracovních míst osoby zdravotně postižené. Je tak subjektem, který je oprávněn poskytnout tzv. "náhradní plnění" povinnosti zaměstnávat povinný podíl - tzn. 4% počtu svých zaměstnanců lidmi se zdravotním postižením. Odkud uvedená povinnost vychází, co pro vás konkrétně znamená a jaké jsou možné varianty řešení, se můžete dočíst hned na vedlejším listu Legislativa.
Pokud jste přímo zaměstnavatelem nebo pracujete ve firmě, kde máte více než 25 zaměstnanců, jsme zde pro Vás! Nabízíme možnost splnit si povinnost danou zákonem č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti a předejít tak platbě vysoké a zbytečné pokuty - odvodu do státního rozpočtu v začátku roku příštího.
- Máme také stále ještě volný limit pro to, abychom:
- Vám odprodali námi produkované reklamní výrobky, vybete si z našeho e-shopu
- zabalili a dodali Vám reklamní cukr v dutinkách s potiskem, který si budete přát
- pro Vás v našich prostorách, našimi zaměstnanci, realizovali zadanou zakázku - máme zkušenosti s prvovýrobou, dokončovacími operacemi na výrobku, označování a balení výrobků před distribucí zákazníkovi, pracovali jsme na kampaních pro různé reklamní agentury
- Vám ve spolupráci s našimi partnery dodali běžné zboží každodenní spotřeby za velkoobchodní ceny - čistící a úklidové prostředky, papírenské a koncelářské potřeby, výpočetní techniku a další elektroniku
- s Vámi komunikovali o jiné představě, kterou o spolupráci s námi máte. V tomto případě nás kontaktujte!
Přestože novelizace legislativy od 1.1.2012 přinesla obecně snížení potenciálu poskytování náhradního plnění, netýká se to naší společnosti, která si fungováním v roce 2012 (kdy jsme ještě pod Charitou Zábřeh provozovali šicí dílnu) zajistila disponibilní objem necelých 12,5 mil. Kč. Máme tedy dostatek prostoru vyjít vstříc Vašim požadavkům!
Legislativa
Povinnosti zaměstnavatelů v oblasti zaměstnávání osob se zdravotním postižením přináší zákon č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti a dále je uvedené upraveno v prováděcí vyhlášce MPSV ČR č. 518/2004 Sb. Novelizace od začátku roku 2012 přinesla v předmětné oblasti celkem podstatné změny.
legislativa | důležité paragrafy | aktuální verze |
zákon č. 435/2004 Sb.o zaměstnanosti |
§ 81 náhradní plnění | pdf zde ke stažení (459 KB) |
vyhláška č.518/2004 Sb. provádějící zákon o zaměstnanosti |
§ 15 a 16 upravuje počítání úvazků
§ 18 určuje přepočet náhradního plnění na OZP
|
pdf zde ke stažení (197 KB) |
Každá společnost nebo firma, která zaměstnává více než 25 přepočtených zaměstnanců musí dávat práci lidem se zdravotním postižením. Zjednodušeně: na každých 25 lidí "zdravých" pak musí přijmout 1 úvazek člověka s handicapem.
Tuto povinnost optimálně plní tak, že sám vytváří vhodná pracovní místa a OZP zaměstnává jako své zaměstnance, kterým uzpůsobí pracoviště, zadává úkoly, přiděluje práci, odměňuje. Takto zaměstnané osoby si započítá do plnění zákonné povinnosti, osoby s těžším zdravotním postižením dokonce 3x (§81 odst. 4 a 5).
Za každou nezaměstnanou OZP by pak ale byl bez využití náhradního plnění povinen odvést po skončení kalendářního roku pokutu - odvod do státního rozpočtu ve výši 2,5 násobku průměrné mzdy, tedy zhruba 61.555 Kč za každý nenaplněný 1 celý přepočtený úvazek.
Tzv. "náhradní plnění" je třetí možností, jak si zákonnou povinnost již bez finanční sankce naplnit. Spočívá v tom, že zaměstnavatel, který sám není schopen (např. z důvodu obsahu svých činností, nedostupnosti pracovišť) zaměstnat dostatečný počet OZP, naváže spolupráci s firmou, která se na zaměstnávání OZP naopak zaměřuje - OZP tvoří více než 50% jejích zaměstnanců. Jde o chráněné dílny a chráněná pracoviště, od kterých je možné odebrat výrobky, nakoupit služby nebo takovéto firmě zadat vhodný výrobní program. Jeden úvazek OZP si pro účely splnění své zákonné povinnosti zaměstnavatel započte za každou finanční spolupráci v objemu sedmi-násobku průměrné mzdy v NH (tedy úvazek OZP za odebrané výrobky nebo zakázku v objemu 172.354 Kč bez DPH). Tato spolupráce se každopádně vždy vyplácí, protože přináší povinné firmě hodnoty, oproti 36% z této částky jako pokuty bez jakéhokoliv efektu a benefitu.
Poskytovatelé náhradního plnění jsou pro rok 2013 a následující nově limitováni maximálním objemem, který jsou svému okolí schopni poskytnout. Jedná se o 36 násobek průměrné mzdy za přepočtený počet zaměstnanců OZP v roce předchozím. Na jednoho zaměstnance OZP tedy mohou rozpočíst a potvrdit nejvýše 886.392 Kč. Z tohoto důvodu je doporučeno si dopředu (i smluvně) rezervovat potřebný finanční objem náhradního plnění u svých dodavatelů.
Příklad výpočtu
Přinášíme několik modelových propočtů vyplývajících ze zákonné úpravy:
počet zaměstnanců firmy | povinnost zaměstnat úvazků OZP | pokuta státu při nesplnění * | potřebný objem náhradního plnění bez DPH * |
25 | 0 | 0 Kč | 0 Kč |
26 | 1,04 | 64.017 Kč | 179.248 Kč |
30 | 1,20 | 73.866 Kč | 206.825 Kč |
35 | 1,40 | 86.177 Kč | 241.296 Kč |
40 | 1,60 | 98.488 Kč | 275.766 Kč |
45 | 1,80 | 110.799 Kč | 310.237 Kč |
50 | 2,00 | 123.110 Kč | 344.708 Kč |
60 | 2,40 | 147.732 Kč | 413.650 Kč |
70 | 2,80 | 172.354 Kč | 482.591 Kč |
80 | 3,20 | 196.976 Kč | 551.533 Kč |
90 | 3,60 | 221.598 Kč | 620.474 Kč |
100 | 4,00 | 246.220 Kč | 689.416 Kč |
150 | 6,00 | 369.330 Kč | 1 034.124 Kč |
200 | 8,00 | 492.440 Kč | 1 378.832 Kč |
250 | 10,00 | 615.550 Kč | 1 723.540 Kč |
300 | 12,00 | 738.660 Kč | 2 068.248 Kč |
400 | 16,00 | 984.880 Kč | 2 757.664 Kč |
500 | 20,00 | 1 231.100 Kč | 3 447.080 Kč |
750 | 30,00 | 1 846.650 Kč | 5 170.620 Kč |
1000 | 40,00 | 2 462.200 Kč | 6 894.160 Kč |
* jako průměrná měsíční mzda za 1.-3. čtvrtletí 2013 je dle sdělení MPSV č. 437/2013 Sb. kalkulována částka 24.622 Kč
Jak je vidět, vždy 36% z finančního objemu náhradního plnění je benefitem vzájemné spolupráce a povinnému úsporou na odvodu do státního rozpočtu zlevňuje zadanou výrobu, odebrané výrobky nebo služby.
Dokumenty, potvrzení
Jste-li našimi obchodními partnery, na tomto místě si můžete sami stáhnout potřebná čestná prohlášení a potvrzení o tom, kolik OZP jsme v daném období zaměstnávali.
pdf Prohlášení a potvrzení náhradního plnění za rok 2020 (318 KB)
pdf Prohlášení a potvrzení náhradního plnění za rok 2019 (694 KB)
pdf Prohlášení a potvrzení náhradního plnění za rok 2018 (694 KB)
pdf Prohlášení a potvrzení náhradního plnění za rok 2017 (659 KB)
pdf Prohlášení a potvrzení náhradního plnění za rok 2016 (707 KB)
pdf Prohlášení a potvrzení náhradního plnění za rok 2015 (697 KB)
pdf Prohlášení a potvrzení náhradního plnění za rok 2014 (554 KB)
pdf Prohlášení a potvrzení náhradního plnění za rok 2013 (552 KB)
pdf Prohlášení a potvrzení náhradního plnění za rok 2012 (552 KB)
pdf Potvrzení ÚP o zaměstnávání osob se ZP (772 KB)
Pokud potřebujete navíc:
- odsouhlasit a potvrdit finanční objem námi evidované vzájemné spolupráce v roce 2013 kontaktujte účetní Terezu Domluvilovou, telefon: 583 412 587 kl.34, mobil: 736 522 887, email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
- podrobnosti o aktuální legislativě v oblasti náhradního plnění, vysvětlení postupu výpočtu, rezervaci náhradního plnění pro další období kontaktujte jednatele společnosti Bc. Jiřího Kargera, telefon: 583 412 587 kl. 32, mobil: 736 509 430, email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.