Poslání a hodnoty
- budovat dobré jméno organizace, navázat na dobrou tradici zaměstnávání lidí s postižením pod zábřežskou Charitou
- zajištění dostatku pracovních aktivit - rozmanitost a dostatečný objem zakázek pro celoroční činnost
- zajištění co největší ekonomické soběstačnosti, optimalizace dotační podpory státu
- podpora "mateřské" organizace - Charity Zábřeh a jejich sociálních a humanitárních činností z přebytku ročního hospodaření s.r.o po zdanění
Několik základních informací o filosofii vzniku a fungování naší společnosti:
Sociální firma
Sociální firma je podnikatelský subjekt, který působí na běžném trhu a je schopný obstát v konkurenci s ostatními podniky. Jeho účelem je vytvářet pracovní příležitosti pro osoby výrazně znevýhodněné na trhu práce a k tomu jim poskytovat přiměřenou pracovní a psychosociální podporu. Zaměstnává určité procento znevýhodněných osob (zdravotně či sociálně) společně s lidmi bez znevýhodnění, čímž dochází k vzájemné integraci. Sociální firma je firmou, která splňuje dva hlavní cíle: podnikat a zaměstnávat osoby znevýhodněné na běžném trhu práce.
Zároveň usiluje o etiku podnikání – navenek ke svým zákazníkům, konkurentům i směrem ke svým zaměstnancům. Její podnikání a provoz jsou transparentní a srozumitelné pro všechny zainteresované. Za tímto účelem sociální firma buduje vlastní identitu a informuje okolí o své činnosti.
- tradice a kontinuita - přestože je společnost nová, ještě pod hlavičkou Charity Zábřeh má za sebou úsek chráněných dílen a pracovišť bohatou a pestrou historii, na kterou je možné hledět s hrdostí
- kvalita - v dodávaných službách i výrobcích je pro nás standardem i prvořadým úkolem
- respekt, vstřícnost a individuální přístup - vzhledem k výše uvedenému, vždy hledáme pro partnery a zákazníky pouze nadstandardní řešení
- komunikace - dbáme na včasné, přesné, srozumitelné a pravdivé poskytování a předávání informací; neslibujeme více než co lze splnit, ale snažíme se splnit více, než co je možné slíbit; žádáme si zpětnou vazbu na vzájemnou spolupráci
- konkurenceschopnost - i s lidmi s postižením v týmu chceme a můžeme soutěžit se svým podnikatelským okolím
- spolehlivost a čestnost - co je dohodnuté nás zavazuje, klademe důraz na férové a slušné jednání
- inovace - zajímáme se o potřeby obchodních partnerů, trhu, zákazníků a snažíme se na ně pružně reagovat; snažíme se na naši práci dívat vždy novýma očima, jsme připraveni na změny
- efektivita a spravedlnost - v každé situaci můžeme hledat lepší a úspornější řešení, snažíme se o spravedlivé a účelné využití a přerozdělení získaných prostředků
- osobní angažovanost i tým - stavíme na osobní zodpovědnosti, do budování firmy aktivně zapojujeme všechny zaměstnance
- prosperita a společenská odpovědnost - soustředíme se nejen na dosahování ekonomického růstu, ale i na sociální a ekologický aspekt našeho podnikání
Důležitým je pro nás spokojený zákazník nebo obchodní partner, aktivní a spolehlivý zaměstnanec, úcta k vlastní značce a produktům.
Sociální ekonomika, sociální podnikání
Sociální ekonomika „nemůže být poměřována výlučně v podmínkách ekonomických výkonů, což je beztak potřebné pro dosažení jejich cílů, ale musí především být poměřována přínosem v oblasti solidarity, sociální soudržnosti a teritoriálními svazky."
Sociální podnikání nebo sociální podnik („social enterprise“) je vymezován jako „podnik s primárně sociálními cíly, jehož nadhodnota je reinvestována za tímto účelem zpět do podniku nebo do komunity, než aby byl tento podnik řízen potřebou maximalizovat zisk svým podílníkům a vlastníkům“.
Sociální podniky mají tři společné charakteristiky
a. Orientace na podnikání: jsou přímo zaměřeny na tržní produkci zboží a služeb. Snaží se být to být životaschopnými a udržitelnými podnikatelskými subjekty, jejichž podnikání přináší zisk.
b. Sociální cíle: mají jasné a zřetelně vymezené sociální cíle jako je např. vytváření pracovních míst, školení a výcvik a poskytování místních služeb a služeb pro komunitu. Jsou odpovědné svým členům i širší komunitě za své sociální, environmentální a ekonomické dopady
c. Sociální vlastnictví: jedná se o autonomní organizace s řídící a vlastnickou strukturou založenou na participaci skupin „stakeholderů“ (uživatelů nebo klientů, skupin místní komunity atd.) nebo členů správních rad.
Princip sociálního podnikání chápeme jako podnikatelský projev sociální ekonomiky, který se vyznačuje především obecně prospěšným cílem srozumitelným pro zainteresované lidi, komunitu, obec nebo region a další instituce. Nejedná se primárně o dosažení zisku (není to podnikání za každou cenu), zisky nebo přebytky hospodaření slouží převážně obecně prospěšnému cíli, zaměstnávání sociálně nebo zdravotně znevýhodněných lidí, služby potřebným s nezanedbatelným společenským rozměrem. Nejčastěji se s tímto typem podnikání setkáváme u neziskových organizací a družstev.
„Sociální“ cíle musí být vyváženy s podnikáním jako takovým, protože tyto firmy fungují v běžném konkurenčním prostředí. Sociální podnik nese běžná podnikatelská rizika, může využívat více zdrojů financování než klasický komerční podnik, měl by se však bránit závislosti. Chce-li sociální podnik dlouhodobě plnit své cíle, musí prosperovat, vytvářet dlouhodobě zisk. Pro tento druh podnikání zatím lze získat jen omezenou přímou podporu (kromě nástrojů podpory zaměstnanosti znevýhodněných jen několik grantových programů, na rozdíl od zahraničních modelů u nás neexistují daňové pobídky).